Skills Dojo


Robotica, programmeren, computertaal, algoritmes, apps maken … ontdek de skills van de toekomst met leerzame video’s, materialen en missies die kinderen van 6 tot 14 jaar thuis of op school kunnen uitvoeren.

Surf naar de website Skills Dojo, klik op “onderwijs” en de kies juiste missie voor jouw leerlingen.

– Elke missie start met een filmpje dat je samen kan bekijken
– Leg de nodige materialen klaar en bespreek de opdracht
– De leerlingen kunnen zelfstandig aan het werk

Online vergaderen


Scholen die werken met Gsuite kunnen gemakkelijk online vergaderen met collega’s, ouders of externen. Het vereist natuurlijk dat de ICT-coördinator de service Google Hangouts Meet geactiveerd heeft op het Gsuite platform van de school.

Met Google Hangouts Meet kan je een videovergadering houden van 2 tot 150 deelnemers en enkel de organisator moet een Google account hebben. Je kan dus perfect een gesprek met een ouder plannen die een telenet of hotmail adres heeft.

Een van onze ICT-coördinatoren maakte een video om aan iedereen duidelijk uit te leggen hoe het in zijn werk gaat.

Bekijk de video op youtube, klik op de afbeelding.

Instructievideo maken: online tool


Er bestaan meerdere gratis online tools om instructievideo’s te maken. Elke tool heeft zijn mogelijkheden en beperkingen.
Screencast-o-matic is eenvoudig en werkt vlot om schermopnames met audio-instructies te maken. Als je naar de website screencast-o-matic.com surft zie je meteen de blauwe knop “Start recording for free”. De eerste keer moet je een plug-in installeren, de volgende keren gaat opstarten van de recorder sneller.

Bekijk hoe het werkt zonder account,  klik hier.

Ga je deze online tool veel gebruiken? Dan kan je de chrome extensie “screencast-o-matic” toevoegen aan je browser.  Kijk hier hoe je dat doet. Om met de extensie te werken moet je wel een account aanmaken.

Instructievideo online plaatsen

 

Een eenvoudige manier om instructievideo’s online te plaatsen voor je leerlingen is werken met een eigen youtube kanaal.

Je hebt Gsuite op school, je maakt instructiefilmpjes voor je leerlingen en je wil die online plaatsen. Onze ICT-coördinator legt uit hoe je een eigen youtube kanaal maakt en daarop de filmpjes plaatst, klik op de afbeelding.

 

Computerproblemen op afstand oplossen


Vraag eerst aan je ICT-coördinator welke tool die gebruikt om je computer via internet over te nemen. Je ICT’er zal dan zeggen wat jij moet doen om je computer eenmalig open te zetten voor hulp op afstand.

Gebruikt de ICT-coördinator “Chrome Remote Desktop”, dan moet jij eerst het voorbereidend werk doen. Je installeert een hulpbestand (extensie)  en vervolgens maak je een eenmalige code aan die je moet doorgeven aan degene die je computer op afstand overneemt. Bekijk het filmpje om te zien welke voorbereidende stappen je zelf moet doen, klik op de afbeelding.

Thuiswerk leerlingen

 

Leerlingen krijgen heel wat links en opdrachten voor thuiswerk via de schoolsite.

Ben je op zoek naar ideeën?

Kijk eens op de verzamelpagina van één van onze ICT-coördinatoren, klik op de afbeelding.

 

 

Sterrenklas voor 5de en 6de leerjaar

De nieuwe sterrenklas wedstrijd wordt op 2 maart gelanceerd en loopt tot 24 april 2020. In die periode vind je alle opdrachten op wordsterrenklas.

Als kersverse voorzitter van de Europese Raad, vraagt Charles Michel de kinderen wat hun ideeën zijn om Europa beter te maken. Maar hij wil wel dat ze op zijn minst weten hoe de Europese Unie ontstaan is, welke de lidstaten zijn en wat Europa zoal doet. Na het afwerken van alle opdrachten nemen de leerlingen een videoboodschap op die ze richten tot Charles Michel. Hierin vertellen ze wat ze geleerd hebben over de EU en wat zij zelf belangrijk vinden dat moet gebeuren in Europa.

De winnende “sterrenklassen” worden bekendgemaakt op vrijdag 8 mei 2020 en krijgen een daguitstap naar Brussel.

Klik op de afbeelding en lees er alles over.

Safer Internet Day 11 februari 2020

Ook jij speelt een cruciale rol in het creëren van een beter internet voor kinderen. Leer de online leefwereld van je leerlingen beter kennen. Laat je leerlingen op 11 februari kort vertellen wat ze leuk vinden op het internet. Bekijk ook Karrewiet.

Wat kun je nog doen?
– ga naar togetherforabetterinternet.be , “ik doe mee” en ontdek hoe jij als ouder, als geëngageerde burger, leraar, politicus,… met een kleine inspanning een groot verschil kunt maken
– test zelf je digitale gezondheid op campagne.safeonweb.be
– lestips op digitips.be > kies je graad > varia > veilig internet

iRespect voor leerlingen van 10 tot 14 jaar


Uit 10 lessen kies je de onderwerpen die aansluiten bij je klasgroep.
– Elke les start met een klassikaal filmpje: een situatieschets met drie of vier mogelijke oplossingen.
Rekening houdend met het leerjaar waarin de situatie het meest voorkomt, vind je de filmpjes via:

– digitips.be > tweede graad > Varia > Veilig internet (je herkent de filmpjes aan het iRespect label)

– digitips.be > derde graad > Varia > Veilig internet (je herkent de filmpjes aan het iRrespect label)

Mogelijk lesverloop, boodschap van het filmpje, doelen en beoogde competenties lees je in de pedagogische fiches.
Download de fiches die je nodig hebt.

1. Mijn geheim … online of offline? (2de graad, 3de leerjaar)
Pedagogische fiche “Geheim en privacy”, klik hier.

2. Een veilig wachtwoord kiezen (2de graad, 4de leerjaar)
Pedagogische fiche “Je account beveiligen”, klik hier.

3. Denk na voor je klikt! (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Alert op het Net”, klik hier.

4. Netjes op het internet (3de graad, 6de leerjaar of ouder)
Pedagogische fiche “Internet en respect”, klik hier.

5. Talenten tonen op het internet (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Internet en creativiteit”, klik hier.

6. Doe ik het of doe ik het niet? (3de graad, 6de leerjaar)
Pedagogische fiche “Experimenten & uitdagingen online”, klik hier.

7. Draag zorg voor je eigen e-reputatie (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “E-reputatie”, klik hier.

8. Hoe ga ik om met mijn gegevens? (2de graad, 4de leerjaar)
Pedagogische fiche “Persoonlijke informatie”, klik hier.

9. Blijf er niet mee zitten, er is hulp! (2de graad, 4de leerjaar – 3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Cyberpesten”, klik hier.

10. Huiswerk maken? Ik vind alles op het internet (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Online informatie”, klik hier.

Meer informatie vind je op de site van child-focus: klik hier.

Veilig internet 1ste leerjaar: het spinternet

VI 1stelj
Er was eens een moederspin …
Dit verhaal maakt kinderen duidelijk hoe internet werkt.
Bekijk het filmpje en bespreek:
– Kan jij vertellen wat het internet is?
– Kan jij vertellen wat een website is?
– Welke website vind jij het leukst?
– Wat zou jij op Spinternet willen doen?

Kinderen kunnen het filmpje opnieuw bekijken in hoekenwerk via digitips.be > eerste graad > varia > veilig internet.

Veilig internet 2de leerjaar: zie je iets raars

VI2delj
Een tekenfilmpje waarin kinderen leren wat ze best doen als ze iets raars zien op het net.
Bekijk het filmpje en bespreek
– Wat gebeurt er in het filmpje?
– Wat doet het kind? Wat doet papa?
– Wat doe jij het liefst op het internet?
– Aan wie vraag jij hulp als er iets raars gebeurt?

Kinderen kunnen het filmpje opnieuw bekijken in hoekenwerk via digitips.be > eerste graad > varia > veilig internet.

Computationeel denken met kleuters?

 

Start heel eenvoudig.
Maak een gratis account op codescooljr.be en doe één van de kant-en-klare activiteiten met je kleuters.
Een robot, een computer, een tablet? Je hebt geen materiaal voor de kleuters nodig, je start unplugged.

Voel je je nog niet zeker? Wil je meer weten? Volg dan een gratis vorming in een bibliotheek. Surf naar codescooljr.be, klik op vorming en schrijf je in.
Veel plezier!

Word CodesCool: 4de, 5de of 6de leerjaar

CodesCool is een project dat basisscholen wil helpen om op een gestructureerde, logische en speelse manier programmeren in te voeren. Leerlingen van de derde graad kunnen zelfstandig aan de slag met de online lessen. In de basislessen leren leerlingen stap voor stap al aardig wat coderen.

Om met de klas te starten heb je geen extra materiaal nodig. Leerlingen werken met computer, tablet of iPad. De leerkracht moet wel zorgen voor de nodige gratis accounts op CodesCool en Scratch.
Wil je ook met programmeerbare materialen werken? Dan vind je op CodesCool uitgewerkte lessen voor mBot en micro:bit.

Lees meer en maak een account aan op codescool.odisee.be .

Hoe wordt je school mediawijs?

Zijn likes belangrijk? Is het online leven mooier dan in het echt? Hoe verdienen influencers geld? Wat kan jij doen als je gepest wordt online? Hoe herken je een nepprofiel?

In de week van 4 november 2019 dagen Ketnet en Mediawijs 10- tot 12-jarigen uit met de derde editite van ‘De Schaal van M’. Gedurende een hele week krijg je een reeks webisodes en uitdagingen zowel voor in de klas als thuis.

Schrijf nu je school in om deel te nemen, surf naar deschaalvanm.be

Nieuwe ICT-workshops

Nieuwe ICT-workshops worden nu aangeboden via donche.be

Wil je dit schooljaar
… leren werken met ICT-tools op je digitale bord? Klik hier.
… starten met Google Classroom? Klik hier.
… hoekenwerk organiseren via Google Classroom? Klik hier.
Nog meer ICT-workshops ontdekken? Klik op de afbeelding.

Het Archief, beeldmateriaal voor je klas

Wil je je les versterken met beeld en geluid? Breng je graag de buitenwereld binnen in de klas?
Het Archief voor Onderwijs is een online platform dat leerkrachten toegang biedt tot een schat aan Vlaams archiefmateriaal van vroeger en nu, afkomstig van regionale en landelijke omroepen en cultuur- en erfgoedinstellingen. Klik op de afbeelding om meteen naar Het Archief te surfen.

Dit najaar organiseren VIAA en het Departement Onderwijs op verschillende locaties in Vlaanderen gratis vormingsdagen. Hier komen leerkrachten alles te weten over de werking en het aanbod van beeldbank en kunnen ze meteen zelf aan de slag.
– Workschop Antwerpen op donderdag 7 november 2019 van 9.15 tot 12 uur in Anna Bijnsgebouw, inschrijven klik hier
– Meer informatie over deze en andere workshops klik hier

ExplorArt Klee, app voor kleuters


Toestel

app voor iPad, gratis

Wat?
Breng schilderijen tot leven door te swipen en op voorwerpen te tikken. De poes is je gids. De rode ballon brengt je bij het menu. Experimenteer en ontdek de mogelijkheden.

Korte beschrijving
Dit prachtig ontworpen interactieve prentenboek introduceert kinderen in het dromerige werk van de Zwitsers-Duitse meester uit de 20e eeuw. De kunstwerken van Paul Klee komen tot leven en worden betoverende, geanimeerde scènes die kinderen kunnen ontdekken, geïnspireerd door hun eigen vrije verbeelding en creativiteit.

Bekijk in dit filmpje hoe het werkt.

Een digitaal prikbord via Padlet


Padlet is een online prikbord waarop je post-its plaatst met tekst, documenten, foto’s, filmpjes en links. Eens je de tool kent, zie je zelf tal van mogelijkheden voor de klas:
– bouw een padlet met al het materiaal voor een les
– start een nieuw thema met een leeg prikbord dat leerlingen invullen (Wat wil je leren? Wat weet je al?  Plaats een passende foto’s bij dit thema … )
– leerlingen plaatsen de resultaten van een groepswerk in een prikbord
– in een complementair groepswerk bekijken leerlingen elkaars padlets
– evalueer een les (Wat heb je geleerd? Wat hebben we nog niet afgewerkt? …)
Per prikbord bepaalt de leraar:
– wie mag dit prikbord zien, wie mag schrijven
– wanneer werken we aan het prikbord (enkel in de klas of ook als huistaak)

Wil je weten hoe het werkt? Klik hier voor een kort stappenplan.

Evalueren met Plickers

Plickers is een tool waarmee je digitale meerkeuzevragen kunt maken. Met behulp van papieren kaartjes geven de leerlingen antwoord. De leraar scant de antwoorden in met een smartphone of tablet en krijgt meteen feedback over de gegeven antwoorden.  Beschik je over een digitaal bord, dan kan je de vragen projecteren én de scores volgen op het bord.
Eens je de manier van werken onder de knie hebt, maak je misschien wel elke dag een leuke quizvraag, een korte evaluatie of een stellingenspel voor je leerlingen.

Klik hier voor een stappenplan.

Digitaal quizzen met kahoot


Kahoot is een gratis online toepassing om gamification te integreren in je les. Eens je de tool kent, creëer je in een handomdraai een nieuwe digitale quiz, evaluatie, discussie, bevraging, of “jumble”. Je start de quiz op het digitaal bord. De leerlingen antwoorden individueel of in groep via een computer, laptop, tablet of smartphone en zien meteen of hun antwoord juist is. Op het digitaal bord volg je de antwoorden en de scores. Na het spelen van de quiz kan je de resultaten downloaden.
Wil je Kahoot eens uitproberen?
Klik hier voor een kort stappenplan en instructiefilmpjes.