Nascholing “Het Archief voor Onderwijs”

hetarchief
Het archief voor Onderwijs organiseert van september tot december 2017 workshops voor leerkrachten.
– de nascholing is gratis, duurt een halve dag, wordt herhaald op verschillende locaties en data
– inhoud: beeldmateriaal voor de klas leren kennen, leren werken met de databank, zelf collecties maken, filmpjes knippen en bewaren …
– overzicht van de workshops, klik hier

Veilig internet 1ste leerjaar: het spinternet

VI 1stelj
Er was eens een moederspin …
Dit verhaal maakt kinderen duidelijk hoe internet werkt.
Bekijk het filmpje en bespreek:
– Kan jij vertellen wat het internet is?
– Kan jij vertellen wat een website is?
– Welke website vind jij het leukst?
– Wat zou jij op Spinternet willen doen?

Kinderen kunnen het filmpje opnieuw bekijken in hoekenwerk via digitips.be > eerste graad > varia > veilig internet.

Veilig internet 2de leerjaar: zie je iets raars

VI2delj
Een tekenfilmpje waarin kinderen leren wat ze best doen als ze iets raars zien op het net.
Bekijk het filmpje en bespreek
– Wat gebeurt er in het filmpje?
– Wat doet het kind? Wat doet papa?
– Wat doe jij het liefst op het internet?
– Aan wie vraag jij hulp als er iets raars gebeurt?

Kinderen kunnen het filmpje opnieuw bekijken in hoekenwerk via digitips.be > eerste graad > varia > veilig internet.

Veilig internet 3de leerjaar: Mijn geheim … online of offline?

VI2delj
Zie je iets raars? Bekijk samen en bespreek.
In hoekenwerk of contractwerk bekijken de leerlingen het filmpje opnieuw en vullen ze de bijhorende vragen in.

Leerlingen gaan via digitips.be > tweede graad > varia > veilig internet.
Klik hier om het werkblad te downloaden.

Extra: “Geheim en privacy” uit het lespakket iRespect

  • filmpje “Mijn geheim … online of offline?”  op digitips veilig internet
  • klik hier om de lesfiche te downloaden

Veilig internet 4de leerjaar: zelftest

34zelftest
Online zelftest, beantwoord tien vragen, controleer na elke vraag of  je antwoord juist is.
Deze zelftest kan je ook klassikaal op het digitaal bord maken.
Leerlingen gaan via digitips.be > tweede graad > varia > veilig internet.
klik hier om het werkblad te downloaden.

Extra: voorzichtig met je e-mailadres! Klik hier om het werkblad van clicksafe te downloaden.

Extra: “Je account beveiligen” uit het lespakket iRespect

  • bekijk het filmpje “veilig wachtwoord” via digitips veilig internet
  • klik hier. om de lesfiche te downloaden

Extra: “Persoonlijke informatie” uit het lespakket iRespect

  • bekijk het filmpje via digitips veilig internet
  • klik hier om de lesfiche te downloaden

iRespect voor leerlingen van 10 tot 14 jaar


Uit 10 lessen kies je de onderwerpen die aansluiten bij je klasgroep.
– Elke les start met een klassikaal filmpje: een situatieschets met drie of vier mogelijke oplossingen.
– In kleine groepen kiezen de leerlingen één oplossing en ze verantwoorden hun keuze.
– Bij elke mogelijke oplossing hoort ook een reactiefilmpje dat je met de klas kan bekijken en bespreken.
– Komt het overeen met de keuze van de leerlingen? Wat zijn goede oplossingen? Wat doe je beter niet?
– Daarna volgt een crea-ronde met een extra opdracht voor verwerking of verdieping.

Rekening houdend met het leerjaar waarin de situatie het meest voorkomt, vind je de filmpjes via digitips:

– digitips.be > tweede graad > Varia > Veilig internet (je herkent de filmpjes aan het iRespect label)

– digitips.be > derde graad > Varia > Veilig internet (je herkent de filmpjes aan het iRrespect label)

Lesverloop, boodschap van het filmpje, doelen en beoogde competenties lees je in de pedagogische fiches.
Download de fiches die je nodig hebt.

1. Mijn geheim … online of offline? (2de graad, 3de leerjaar)
Pedagogische fiche “Geheim en privacy”, klik hier.

2. Een veilig wachtwoord kiezen (2de graad, 4de leerjaar)
Pedagogische fiche “Je account beveiligen”, klik hier.

3. Denk na voor je klikt! (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Alert op het Net”, klik hier.

4. Netjes op het internet (3de graad, 6de leerjaar of ouder)
Pedagogische fiche “Internet en respect”, klik hier.

5. Talenten tonen op het internet (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Internet en creativiteit”, klik hier.

6. Doe ik het of doe ik het niet? (3de graad, 6de leerjaar)
Pedagogische fiche “Experimenten & uitdagingen online”, klik hier.

7. Draag zorg voor je eigen e-reputatie (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “E-reputatie”, klik hier.

8. Hoe ga ik om met mijn gegevens? (2de graad, 4de leerjaar)
Pedagogische fiche “Persoonlijke informatie”, klik hier.

9. Blijf er niet mee zitten, er is hulp! (2de graad, 4de leerjaar – 3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Cyberpesten”, klik hier.

10. Huiswerk maken? Ik vind alles op het internet (3de graad, 5de leerjaar)
Pedagogische fiche “Online informatie”, klik hier.

Meer informatie vind je op de site van child-focus: klik hier.

Veilig internet 5de leerjaar: de juiste click


Ketnet Quiz 1 en Quiz 2: online quiz op digibord of in hoekenwerk per 2 aan de computer.
Voor de leerlingen digitips.be > derde graad > varia > veilig internet

Extra: Klasgesprek met situatiekaartjes: klik hier.
Emma, Alex, Mike, Laura en hun vrienden komen allerlei rare dingen tegen op het internet.
De leerkracht vertelt kort de verschillende situaties waarin de kinderen terecht komen.
Bij elke situatie krijg je een vraag. Bespreek het antwoord.

Extra: Bordspel “De juiste click”
De speeldoos zit vol opdrachtenkaarten over:
– informatie zoeken op het internet: hoe herken je (on)betrouwbare websites
– plezier op het net: speel veilig
– vrienden op het net: wat kan wel en wat kan niet
Elke leerling voert zoveel mogelijk opdrachten uit en noteert de codewoorden in een persoonlijk logboek. Al doende leer je de do’s en dont’s van het internet kennen.

Veilig internet 6de leerjaar: ik online


Ik online: de leerlingen vullen tien ja-neen vragen in over wat zij doen op het internet. Daarna volgt een klasgesprek.
Klik hier voor het werkblad “ik online”.
Extra info bij het klasgesprek nodig? klik hier.

Veilig internet leerpakket 2: tips voor e-mailen, wachtwoorden, chat, sociale netwerken, wat is cyberpesten, hoe reageer je, pesten of plagen, …
Leerlingen werken zelfstandig of per twee aan de computer. Overloop eerst klassikaal het leerpakket.
Klik hier om naar het lespakket te gaan
Klik hier om het werkblad te downloaden.

Veilig internet

Ben je Bingel gebruiker?
Dan kan je op de bingelsite een werkblad veilig internet downloaden voor elk leerjaar. Klik op de help-knop. Er is materiaal voor het digibord en een correctiesleutel beschikbaar.
De leerlingen werken niet aan de computer maar vullen het werkblad in op papier.

Code festival, nascholing voor leerkrachten

codefestival2017
Code Festival, 7-22 oktober: leren programmeren met je leerlingen. Klik hier om het filmpje te bekijken.

Er zijn twee studiedagen voor leerkrachten waar je inspiratie, tips en leermiddelen vindt.

Klik hier voor meer informatie.

Hoe wordt je school mediawijs?


Welke cookies zijn niet eetbaar? Hoe onderscheid je echt nieuws van nepnieuws? Kan je het wachtwoord van je juf kraken? Hoe treed je in de voetsporen van je favoriete vlogger? Kortom: hoe mediawijs ben jij?

In de week van 6 tot en met 10 november dagen Ketnet, Mediawijs en Mediaraven 10- tot 12-jarigen uit met ‘De Schaal van M’.

Schrijf nu je school in om deel te nemen, surf naar deschaalvanm.be

Programmeer eens een mens

introprog
Leuke intro op programmeren in de basisschool!
De leerlingen schrijven een programma om een boterham te smeren. Klaar? Iemand voert die instructies uit.
Dit filmpje is enkel ter illustratie voor de leerkracht – DOE HET ZELF  in de klas.
Lesverloop
Stap 1: Wat is programmeren?
Stap 2: Activiteit boterham smeren, wat heeft dit met programmeren te maken?
Stap 3: Klas in groepjes verdelen, elk groepje schrijft een stappenplan (programma of code) voor de menselijke robot.
Stap 4: Programma van 1 groepje uitvoeren.
Stap 5: Code aanpassen.
Stap 6: Aangepaste code uitproberen.

Meer informatie voor de leerkracht?
Klik hier voor een pdf-bestand en kijk op p. 3 “Sandwich Robot”.

Kleuters programmeren zonder computer

kleuterzcomputer
Kikker wil naar zijn bal. Maar hij moet de draak ontwijken. Welke stappen moet kikker zetten?
Via een avonturentocht maken de oudste kleuters kennis met de basis van programmeren: een reeks instructies volgen of zelf uitzetten. Een computer komt er niet aan te pas. Al wat je nodig hebt is een plattegrond met een rooster en veel fantasie.
Lees meer informatie op kleutergewijs: “Basics van programmeren met avontuur en nog zonder computer”.

Robot voor kleuters en 1ste graad

kl12brobot
Bee-bot is een robotje dat eruit ziet als een vrolijke bij op wieltjes. Met de pijltjesknoppen stippelen leerlingen de route uit. Klaar? Start Bee-bot en kijk wat er gebeurt. Als de instructies correct gegeven zijn, bereikt Bee-bot de juiste plek. Is het niet gelukt? Analyseer de fouten en corrigeer je instructies. Programmeren voor beginners, dus.

Bekijk in een filmpje hoe de robot werkt.

Kijk hoe kleuters aan de slag gaan in de klas.

Informatie vind je op de website b-bot.

Er bestaat ook een gratis app voor iPad, klik hier voor het artikel op ictheek.

Bee-bot app voor kleuters en 1ste graad

kl12bapp


Toestel

app voor iPad en iPhone, gratis

Wat?
programmeren voor kinderen vanaf 4 jaar

Korte beschrijving
Met deze app leren kinderen eenvoudige instructies geven waardoor het bijtje stap voor stap bij het bloemetje moet komen. Er zijn 12 oefeningen in stijgende moeilijkheidsgraad. Daarna kan je naar de boerderij voor meer opdrachten.

Bekijk in dit filmpje hoe het werkt.

Kodable online voor 1ste graad

kl12kodsite
Het online programma is ideaal om het logisch denken in de 1ste graad te stimuleren. Nieuwe stappen worden telkens voorgedaan. In Kodable moet je een klein pluizig balletje instructies geven zodat het in de juiste richting rolt.

Spelenderwijs leren de kinderen nieuwe commando’s in te voegen.
Voorbeeld “if than”: Als je een paars blokje tegenkomt, dan rol je naar beneden.
Het aantal vakjes waarin je instructies kunt plaatsen is beperkt en daardoor moeten leerlingen telkens op zoek naar de kortste weg.
Het doel is om over de muntjes te rollen en zo punten te verzamelen.

Info voor de leraar vind je op kodable.com. Ook van hieruit kan je het spel starten.

Rechtstreekse link naar het online spel, klik hier.

Er is ook een app voor iPad: lees het artikel op ictheek.

Kodable app beginnend programmeren

kl12kodappToestel
app voor iPad, gratis

Wat?
Basis programmeren voor kinderen van 5 tot 11 jaar. Geef instructies aan het monstertje, bedenk de kortste weg om alle muntjes te verzamelen.

Korte beschrijving
Met deze gratis App leren kinderen de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Het monstertje moet commando’s krijgen om zijn weg te vinden binnen het doolhof: links, rechts, naar boven of naar beneden. Ook commando’s van herhaling en als-dan komen aan bod. In ieder level kunnen 3 sterren verdiend worden: hoe beter je programmeert, des te meer sterren je verdient.

Een oplossingenblad vind je op kennisnet (pdf met alle oefeningen).

Scratch Junior

kl12scjrapp
Toestel
app voor iOS (iPad) en Android, gratis

Wat?
Kinderen van 5 tot 7 jaar programmeren eigen interactieve verhalen en spelletjes met Scratch Junior.

Korte beschrijving
Door grafische programmeerblokken aan elkaar te verbinden kunnen kinderen karakters laten bewegen, springen, dansen en zingen. Tijdens dit proces leren kinderen problemen oplossen en projecten ontwerpen. Ze gebruiken rekenen en taal in een betekenisvolle en motiverende context. Met ScratchJr leren kinderen niet alleen om te programmeren, ze programmeren om te leren.

Blockly Doolhof voor 2de graad

34doolhof
Met het Doolhof van Blockly leer je kinderen op een snelle manier de basis van programmeren. Er zijn 10 oefenniveau’s die leerlingen van het derde leerjaar al zelfstandig kunnen doorlopen.
Het doel van elk niveau is hetzelfde: breng het mannetje naar de bestemming.
Elk niveau gaat een kleine stap verder in het jargon van programmeren: commando uitvoeren (loop vooruit, draai), herhaal, als en als-dan, geneste blokken.

Start meteen via deze link naar Blockly -Doolhof.

Ko de Kraker voor de 2de graad

34ko
Met Ko de Kraker leren kinderen van de tweede graad de beginselen van programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd.
Ko wil naar de noot. Hiervoor moet hij de nodige instructies krijgen.
Leerlingen brengen de instructies in het programma door ze simpelweg aan te klikken. Daarna kijken ze of het programma werkt. Als Ko niet bij de noot komt, kunnen leerlingen de foutieve instructies verwijderen door deze gewoon aan te klikken.
Speel het spel online via deze link.