Computationeel denken in eenvoudige games: eerste en tweede graad


Spel: Vanaf het eerste leerjaar kan je het spel “Raad mijn getal” al spelen. De leraar heeft een geheel getal in gedachte (leg uit het is een getal tussen 0 en 10, tussen 0 en 20 of tussen 0 en 127). De leerlingen mogen enkel ja/neen vragen stellen om het getal te raden.

Nabespreking: Hoe heb je het getal geraden? Welk waren goede vragen?
Oudere leerlingen bespreken ook de voor- en nadelen van verschillende strategieën:
– willekeurig een getal zeggen tot je het goede antwoord hebt
– beginnen bij 1 en alle getallen één na één noemen
– de lijst mogelijke getallen telkens halveren (is het 64 of hoger, is het 32 of hoger …)

Computerspel: de computer raad een getal tussen 0 en 127
Vanaf de tweede graad kan je dit scratch spel spelen op het digitaal bord.  Open de link, zet op volledig scherm (knop met 4 pijlen), kies met de klas een getal tussen 0 tot 127, klik op de groene vlag en beantwoord de vragen met de toets Y (ja) of N (neen).
Hebben je leerlingen ervaring met scratch? Bespreek dan ook de code.

Gelijkaardige spellen:
– “Wie is het?” (gezelschapsspel)
– “Raad mijn pagina” (toon het boek en zeg hoeveel pagina’s het boek telt)

Informatie:
– Wat is computationeel denken? Hoe speel je “Raad mijn getal”? Hoe loopt de nabespreking? Hoe werkt het scratch-spel? Andere voorbeelden van binair zoeken? Bekijk het filmpje.
Download de lesfiche van codeweek.eu.
– Meer informatie vind je op codeweek.eu.