Run Marco app voor 2de graad

34runmapp


Toestel

app voor iOS (iPad) en Android, gratis

Wat?
Online leren programmeren in de avonturenomgeving van Marco. Geschikt voor leerlingen van de tweed graad.

Korte beschrijving
Op basis van een avonturenverhaal leren kinderen spelend programmeren. Er zijn meerdere levels waarin telkens nieuwe commando’s en programmeercodes stap voor stap geleerd worden. Het programma is geschreven voor kinderen van 6 tot 12 jaar.


Code uur voor 3de graad

56codeuur

In Hour of Code vind je tal van activiteiten die leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren. Ze werken individueel of per twee aan de online opdrachten en leren veel over coderen, programmeren, informatica, …
Wil je starten in de klas? Begin met Minecraft aan het digitaal bord, toon hoe het werkt of laat een leerling voordoen hoe het werkt.
Leerlingen beginnen allemaal met Minecraft. Daarna mogen ze zelf een andere oefening kiezen, ze zoeken uit hoe het werkt en proberen zo ver mogelijk te geraken. Laat leerlingen leren van elkaar.

Ga meteen naar Minecraft.

Site Hour of code met veel variatie voor leerlingen die wat extra willen.

Code Monkey voor 3de graad

56codem
Deze keer is het de aap die wacht op de nodige instructies om zijn opdracht uit te voeren. De leerling bedenkt de instructies, kijkt na of het programma werkt en stuurt eventueel de instructies bij.
Het code-programma is Engelstalig maar toch visueel genoeg zodat de taal geen probleem vormt voor kinderen. Programmeren werkt in Code Monkey met tekst en niet met blokjes zoals in de meeste andere programma’s. Dat is een leuke variatie voor leerlingen die een extra uitdaging willen. Het programma toont stap voor stap wat de bedoeling is en wat de leerling moet doen.

Spelen maar via de site van code monkey!

 

Scratch voor 3de graad

56scratch
Met deze gratis website leren kinderen de beginselen van programmeren door het maken van een project (game). Leerlingen beginnen aan de computer met het geven van opdrachten om de kat en ook andere figuren te laten bewegen en geluid te laten maken. Het toepassingsgebied is breed: maak animaties, games, verhalen, muziek, simulaties, … Je kunt ook per onderdeel de diepte ingaan.
In “beginnen met scratch” volgen leerlingen een visuele handleiding waarin ze de nodige basisvaardigheden verwerven. Na het doorlopen van deze stappen kunnen leerlingen een eigen project maken. Al doende leren ze zelfstandig en in overleg met leeftijdsgenoten nieuwe mogelijkheden kennen.

Beginnen?  Klik hier en kijk rechts naar “beginnen met scratch”
Meer informatie? Op de site krijg je alle informatie en op youtube vind je tal van filmpjes over Scratch.

België: 10 provincies

BelgieComplementair groepswerk

Vooraf
  • Download hier de werkbladen.
  • Deze opdracht vergt wel wat leeswerk. Verdeel je klas in groepjes van 2 en geef elk groepje een andere provincie.
  • Laat de lln. eerst het werkblad doorlezen, zodat ze weten wat ze straks moeten opzoeken. Daarna lezen ze om de beurt luidop voor elkaar een artikeltje van hun provincie op de website.
  • Download hier de correctiesleutel.
Extra
  • Lln. kunnen nu een powerpoint maken van hun provincie.
    • dia 1: naam – hoofdplaats – ligging op de kaart – wapen
    • dia 2: 2 foto’s van streken uit hun provincie
    • dia 3: 1 geschiedkundig feit
    • dia 4: 1 toeristisch plekje uit het groepswerk
    • dia 5: Zoek zelf nog 1 toeristisch plekje en vertel er wat meer over.

Olympische Spelen: infoboekje

NapoleonComplementair groepswerk: samen een infoboekje ontwerpen

  • Laat de kinderen in paren werken. De ene leerling zoekt op terwijl de andere alles klaar maakt in Word. Wijs de lln. er op dat alles moet passen op 1 pagina. Verdeel de opdrachten onder de paren.
  • Kijk de werken na. Open een nieuw bestand en kopieer en plak hier onder elkaar de verschillende pagina’s (telkens pagina met oplossingen van opdracht 1, opdracht 2, opdracht 3 en opdracht 4). Elk kopieerapparaat heeft tegenwoordig een ‘brochurefunctie’. Hiermee kan je het bestand nu afdrukken op een liggende A4.
  • Download hier het opdrachtenblad en het stappenplan om het infoblad op te maken in Word. Druk af voor elk paar.

Sommenplaneet

sommenplaneet2Sinds kort breidde Sommenplaneet haar programma uit met ‘Aanvankelijk rekenen’.
Kies in het beginscherm jouw groep. Klik daarna op de naam van het kind. Zijn er geen namenlijsten gemaakt, kies dan voor ‘Naam typen’. Typ in het vak bovenaan rechts de naam van het kind en kies bij ‘Leerjaar’ voor 1 (jongste kleuters) of 2 (oudste kleuters).
Klik op ‘Start’.
Kies een oefening:

  • Cijferhuisjes (aantal – cijfer)
  • Alles op een rij (licht naar donker)
  • Splitsen (Zet de toverstok achter… Hoeveel heb je over?)
  • Kuku gaat naar school (Zet de klok op – hele uren – De wijzers zitten aan elkaar vast. Ze maken cirkelbewegingen met de muis om de wijzers te doen draaien. Wanneer de klik juist staat, klikken ze de wijzers vast. – Wel een moeilijke oefening!)
  • Bouwplaats (Leg het juiste aantal blokken neer op de bouwplaats.)
  • Cijfer bij aantal (aantal – cijfer)
  • Puzzelen
  • Getallenrij (Sleep de getallen naar de juiste plaats.)
  • Vallende cijfers (Snel herkennen van het aantal en het cijfer.)
  • Kleuren herkennen

Beleef de lente

lentejuniorElke lente kan je op de website van ‘Beleef de lente‘ live binnengluren in de nestjes van enkele vogels.
Klik je leeftijd aan, zodat je informatie krijgt op jouw leesniveau.
Als het nestje op dat moment leeg is, klik dan op ‘Clips’ om een filmpje uit het verleden te bekijken.
Er wordt per vogel een dagboek bijgehouden. Onder ‘Informatie’ lees je alles wat je wil weten over de vogel in kwestie.
Download hier het werkblad.
De link voor leerlingen staat  digitips.be > eerste graad > wo > dieren > lentevogels groep 3-4.
Onder ‘voor de leerkracht’ vind je nog een heleboel leuke lestips om rond te werken.

Veel kijkplezier!

Pasen kleuters

digitipspasenkleuters
Digitips > kleuters > Hoekverrijking > Paaspagina

– online creëren en kleuren
– spelletjes
– verschillen zoeken, schaduw zoeken
– puzzelen
– verhalen luisteren
– liedjes
– filmpjes bekijken

Kralenplank ontwerper voor kleuters

KralenPlankontwerperToestel
gratis app voor ipad

Wat?
een online kralenplankje

Korte beschrijving
Kies een vierkant of een rond kralenplankje.
Tik een kleur aan en je kan beginnen.

Lestip Pasen
Op www.kralenplankjes.nl vind je verschillende gratis ontwerpen die je kan downloaden en afdrukken.
Je kan een symmetrisch ontwerp in 2 vouwen. De kinderen leggen het hele ei. Nadien plooien ze het blad terug open om te controleren.
voorbeeld 1
voorbeeld 2
voorbeeld 3

Pasen eerste leerjaar

pasen ppt
Digitips > 1ste graad > varia > Pasen

3 Powerpointoefeningen:
– zoek de schaduw
– tellen
– rijmen

Deze oefeningen worden automatisch gedownload als je op het pictogram klikt.
Je moet enkel de voorstelling nog openen en spelen maar!
Je kan deze oefeningen spelen op het digitale bord, op de computer of op de tablet (je hebt dan wel een ‘powerpoint viewer app’ nodig).

Op de verzamelpagina Pasen vind je ook andere oefeningen, een filmpje en spelletjes voor 1ste en  2de leerjaar.

Paastekening in Tuxpaint

20160314204742Volg het stappenplan en maak een leuke Paaskaart in Tuxpaint! (Beschik je over een tablet? Tuxpaint is er ook voor ipad en androïd.)

Download hier het stappenplan.

Voor je begint op de computer, is het aan te raden om een alternatieve plaats op te geven om je tekeningen te bewaren. Maak bv. een mapje ‘Tuxpaint’ aan op de server.
Klik hiervoor op: Start  – Alle programma’s – Tuxpaint – Configure Tux Paint. Klik op het tabblad ‘Saving’. Kies onderaan bij ‘Settings for’ voor ‘All users’. Zet een vinkje bij ‘Use alternative Save director’. In het witte vak typ je //naam van de server/Tuxpaint.  Klik op ‘Apply’. Al je tekeningen komen nu in deze map terecht.

Eduboek Pasen 3de leerjaar

eduboekei - kopie
Digitips > 2de graad > varia > Pasen
Een ei hoort erbij!

Lees het e-boek. Je kan het e-boek ook kort verkennen via het digitaal bord of de beamer.
Maak daarna de oefeningen.
Om naar de 2de oefening te gaan, klik je bovenaan op het pijltje.

Herkomst Pasen 4de leerjaar

carnaval 4dlj
Digitips > 2de graad > Varia > Pasen
De herkomst van Pasen

Bekijk het filmpje.
Maak de online oefeningen. Klik hiervoor op beginnen.
Klaar? Klik bovenaan op het grijze pijltje om naar de 2de oefening te gaan.

Op de paaspagina voor de tweede graad vind  je verder nog taaloefeningen, wiskunde oefeningen, creatieve oefeningen en spelletjes.

Leerpakket Pasen 5de leerjaar

56leerpakketpasen
Dit leerpakket start met een filmpje over Pasen. Bekijk het filmpje samen via de beamer of het digitaal bord.

Eventueel kan je de basisleerstof kort bekijken op het digibord.
Daarna kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag in hoekenwerk.

Basisleerstof: voor elke leerling. Verdieping: de leerlingen kiezen zelf een onderwerp.

Leerlingen vinden de link naar het leerpakket via

Digitips > 3de graad > varia > Pasen, ‘leerpakket Pasen‘.

Pasen 3de graad

bddtDigitips > 3de graad > varia > Pasen

Verzamelpagina met oefeningen voor 5de en 6de leerjaar

– Informatie opzoeken over Broederlijk Delen, Veertig dagentijd, verlies en verdriet
– Korte quiz over Pasen
– Filmpje over de viering van het paasfeest bij de Joden
– Eierspel: Emes
– Leerpakket Pasen

Jeugdboekenweek 2016

jeugdboekenweek2016

Van 5 tot 20 maart is het weer Jeugdboekenweek.

Het thema van deze boekenweek luidt ‘Weg van de stad’.

Download hier het werkblad.

Een quiz maken met ‘google formulieren’

googleformulierenWaarom je leerlingen zelf eens geen quiz laten opstellen op het einde van hun w.o.-thema?
Als huistaak kunnen ze vervolgens enkele quizzen van hun klasgenootjes invullen.
Laat daarna ‘Flubaroo’ los op de ingevulde quizzen en je krijgt in een handomdraai te zien hoe goed je lln. de leerstof al beheersen.

Wat heb je nodig?
– Eén gmailadres voor je klas. (Werkt je school met google for educations, vraag je ict-co om een klasadres! Beschik je hier niet over, maak zelf een gmailadres aan. Dit is niet moeilijk!)
– Begin best eerst met de basisles: ‘Een invulformulier opstellen‘.
– Download hier het werkblad om een quiz te maken en met Flubaroo te verbeteren.

Een invulformulier opstellen

googleformulierenIn deze toffe stelles laat je elke leerling een online invulformulier maken.
Dit kan een inschrijvingsformulier zijn voor hun favoriete jeugdbeweging of een vakantiekamp.
Klaar? Kleef de linkjes naar de gemaakte formulieren in een document (bv. Word) of laat de lln. er zelf een qrcode van maken met Quickmarck.
Nadien kunnen de lln. het Worddocument openen of elkaars code scannen en het inschrijvingsformulier van hun maatje invullen en beoordelen (zie evaluatie onderaan het werkblad).

Wat heb je nodig?
– Een gmailadres voor je klas. (Werkt je school met google for educations, vraag je ict-co om een klasadres! Beschik je hier niet over, maak zelf een gmailadres aan. Dit is niet moeilijk!)
– Download hier het werkblad.

Het archief onderwijs

hetarch2
Maak een gratis login aan met je lerarenkaart.
Zoek audiovisueel materiaal via trefwoorden, filter op onderwijstype, graad, vak of datum, knip virtueel fragmenten en maak en deel je eigen collecties.
https://onderwijs.hetarchief.be