ict.ictheek.be

nieuwe ictheekNa 10 jaar ictheek vonden we het tijd om aan een grote schoonmaak te beginnen.

We werken aan een volledig nieuwe ICTHEEK waarin we ook ‘Mediawijsheid’ en werken met ‘apps’ een plaatsje in de kijker bezorgen, zonder onze klassieke lestips uit het oog te verliezen!

Voor de ‘die hards’ blijft de oude site nog beschikbaar tot eind december 2014.

Klik op Garfield om kennis te maken met de nieuwe ICT.ICTHEEK.BE.

Mediawijsheid Presenteren

klik hier voor het werkblad 3de lj, online opname maken met Buttonbeats
klik hier voor het werkblad 4de lj, online sprekende avatar maken met Voki
klik hier voor het werkblad 5de lj, telefoongesprek opnemen en herbeluisteren
klik hier voor het werkblad 6de lj, online instructiefilmpje maken met screenr

Beeldbewerking

foto1

Is wat je ziet wel echt? Herken jij een bewerkte foto? Kan je zelf een foto bewerken?

Probeer het eens uit met een opdracht per leerjaar!
Hier vind je alvast enkele stappenplannen:

* 3de leerjaar: maak een wenskaart met fotor.com
* 4de leerjaar: foto bewerken met pizap.com
* 5de leerjaar: collage maken met fotor.com
* 6de leerjaar: je foto bewerken met fotor.com

Verhalen maken

brikStellen wordt een plezier met een van volgende programma’s. Per programma vind je een link voor de leerling, een stappenplan en een lestip op
digitips.be > kies je leerjaar > taal > verhalen maken
* 1ste graad: brikki - picture book maker
* 2de graad: tell a story – my storymaker
* 3de graad: lego story visualizer – storyjumper

Hour of code: spelenderwijs leren programmeren

hourofcode
Via het project hour of code kan je leerlingen (van de derde graad) spelenderwijs laten kennismaken met het schrijven van een computerprogramma. Het project is zo opgevat dat leerlingen zelfstandig door het bekijken van instructiefilmpjes korte algoritmes (een programmaverloop) leren maken om een figuurtje een parcours te laten afleggen. Bekende namen zoals Bill Gates (Microsoft) en Mark Zuckerberg (Facebook) leggen uit hoe bepaalde programmeertechnieken werken. Hour of code bestaat uit 20 opdrachtjes waarin telkens een nieuw element aan bod komt. Leerlingen leren tijdens deze 20 opdrachten bepaalde logische programmeerstructuren kennen die ook gebruikt worden in hedendaagse programmeertalen.
Op het einde van de 20 opdrachten krijgt de leerling een diploma/certificaat.

Link: http://learn.code.org/hoc/10

Kerstmis

kenadigitips.be >
… derde graad > varia > Kerstmis
… tweede graad > varia > Kerstmis
… eerste graad > varia > Kerstmis
… kleuters > hoekverrijking > Licht en donker
… kleuters > hoekverrijking > Kerst en sneeuw

Weer en klimaat

weer13digitips.be > tweede graad > wo > natuur

Nieuw thema in deze verzamelpagina: weer en klimaat

* informatie en oefeningen
* weerelementen
* meetinstrumenten
* weersvoorspelling en opzoekwerk KMI

Gezondheid tweede graad

gez34digitips.be > tweede graad > wo > Gezondheid

Verzamelpagina met oefeningen, informatie opzoeken, quiz …

* E.H.B.O, dokter, tandarts, ziekenhuis
* gezonde voeding (nieuw: brood, fruit, zuivel)
* mijn lichaam (skelet, bloedsomloop …)

Sinterklaaspagina’s

hvsinterklaasdigitips.be > Kleuters > Hoekverrijking > Sinterklaas

* Sinterklaaspagina 1ste graad
* Sinterklaaspagina 2de graad
* Sinterklaaspagina 3de graad
* Dag Sinterklaas

Sinterklaas leerpakket

lpsinterklaaswww.digitips.be > derde graad > varia > Sinterklaas

Leerpakket vanaf 4de leerjaar.

Leerlingen kunnen het leerpakket zelfstandig doornemen.

Het filmpje kan je eventueel samen bekijken.

Volgende pagina »