Interessante ICT-workshops


Interessante ICT-workshops voor leraren in eerste en tweede trimester 2021-2022.

Wil je dit schooljaar
… ICT-tools inzetten met een meerwaarde in de klas? Klik hier.
… aan de slag met Google Tools? Klik hier.
… een eerste kennismaking met Google Classroom? Klik hier.
… werken met chromebooks in de klas? Klik hier.
… programmeren in de lagere school? Klik hier.
… minder verbeterwerk en betere feedback met Google Classroom? Klik hier.
… je eigen escaperoom maken? Klik hier.

Gebruik meer beeldmateriaal in je klas

Meer filmpjes, tv- en radiofragmenten in je les verwerken? En tegelijk digitale competenties en beeldgeletterdheid bijspijkeren? Op Het Archief voor Onderwijs vind je een uitgebreid aanbod van Nederlandstalig audiovisueel materiaal. Geselecteerd door leerkrachten, voor leerkrachten en afgestemd op de eindtermen en leerplandoelen.

Online via zoom kan je op maandag 13 september 2021 van 18 tot 19 uur een introductie volgen over “Het archief voor Onderwijs” Op een uur tijd krijg je alle functionaliteiten en concrete voorbeelden te zien. Klik hier voor meer informatie.

Volg je liever een live workshops? Het Archief voor Onderwijs komt naar elke provincie in Vlaanderen en naar Brussel voor leerkrachten die zich verder willen verdiepen in creatieve manieren om met audiovisueel materiaal te werken in de klas. Klik hier voor informatie over inhoud, data en locaties.

Afspraken sociale media

 

Op de meeste “social media” mag je een profiel maken als je minstens 13 jaar bent. Het gebruik van sociale media kan dus niet in de basisschool.

Maar toch stellen we vast dat heel wat kinderen een account hebben. Wil je hen leren veilig, doelbewust en verantwoord om te gaan met sociale media? Dat kan wel op school.

Concrete tips voor kinderen vind je op cybersimple, klik hier.

Als spelend “Mediawijze 5-sterrenklas” – derde graad

Werken aan de ZILL-doelen media? Waar haal je de mosterd? Heel eenvoudig bij de Schaal van M, een online spel van Ketnet en Mediawijs waarmee leerlingen van 10-12 jaar worden uitgedaagd om te laten zien welke mediavaardigheden ze in huis hebben. Hoe meer lampjes, hoe mediawijzer je bent, dat is de idee achter het spel.

Maak in 2021-2022 tijd voor vijf mediawijze lessen. Het basisspel bestaat immers uit vijf opdrachten die je in het tweede trimester kan afwerken om het diploma “Mediawijze 5-sterrenklas” te verdienen. Je leest het goed, de 5de editie van het spel start op 21 maart 2022. Voorzie alvast tijd in je agenda!

Registreer je klas nu al via deschaalvanm.be.

Cyberhelden lespakket “Veilig internet” van 9 tot 14 jaar


Cyber Helden (samenwerking Google, Test-aankoop en Child Focus) leert kinderen de vaardigheden die ze nodig hebben om het internet leuk en veilig te houden. Er zijn vijf kleuren, vijf werelden.
– Slim: denk goed na voor je iets deelt
– Alert: val niet voor vals
– Sterk: beveilig je geheim, sterke wachtwoorden
– Vriendelijk: vriendelijk zijn is cool
– Moedig: praat erover als je twijfelt
Bekijk de tips en activiteiten per wereld, kies de activiteiten voor jouw leerlingen.

https://beinternetawesome.withgoogle.com/nl_be/interland
In het lespakket voor leerkrachten krijg je per wereld:
– een overzicht met lessen, thema’s en doelstellingen
– woordenschat
– een lesfiche per activiteit (de leeftijdsgroep is vermeld op de fiche)
– een online spel op interland (dat leerlingen spelen na de les)

Tip voor het vierde leerjaar: Groene wereld in het eerste trimester.

 

Cody Roby: programmeren zonder computer – unplugged kleuters en eerste graad


Met Cody Roby trigger je kinderen om stapsgewijs te gaan denken. Het enige wat je nodig hebt is een plattegrond en een reeks speelkaarten met pijlen: ga rechtdoor, draai  links, draai rechts.

Begin met opdrachten op de speelplaats. Cody is de leerling-programmeur die de stappen uitzet. Roby is de leerling-robot die de stappen uitvoert op de tegels van de speelplaats.

Hoe werkt het en wat heb je nodig? Bekijk het filmpje “Programmeren zonder digitale technologie, zonder snoeren”. (Nederlands ondertiteld).

Wil je meteen starten? Dan kan je de speelkaarten met pijlen downloaden en afdrukken.

Achtergrondinformatie vind je in het boek uitgegeven door Onderwijs Vlaanderen:  Zo denkt een computer, p. 23-28.

Computationeel denken in eenvoudige games: eerste en tweede graad


Spel: Vanaf het eerste leerjaar kan je het spel “Raad mijn getal” al spelen. De leraar heeft een geheel getal in gedachte (leg uit het is een getal tussen 0 en 10, tussen 0 en 20 of tussen 0 en 127). De leerlingen mogen enkel ja/neen vragen stellen om het getal te raden.

Nabespreking: Hoe heb je het getal geraden? Welk waren goede vragen?
Oudere leerlingen bespreken ook de voor- en nadelen van verschillende strategieën:
– willekeurig een getal zeggen tot je het goede antwoord hebt
– beginnen bij 1 en alle getallen één na één noemen
– de lijst mogelijke getallen telkens halveren (is het 64 of hoger, is het 32 of hoger …)

Computerspel: de computer raad een getal tussen 0 en 127
Vanaf de tweede graad kan je dit scratch spel spelen op het digitaal bord.  Open de link, zet op volledig scherm (knop met 4 pijlen), kies met de klas een getal tussen 0 tot 127, klik op de groene vlag en beantwoord de vragen met de toets Y (ja) of N (neen).
Hebben je leerlingen ervaring met scratch? Bespreek dan ook de code.

Gelijkaardige spellen:
– “Wie is het?” (gezelschapsspel)
– “Raad mijn pagina” (toon het boek en zeg hoeveel pagina’s het boek telt)

Informatie:
– Wat is computationeel denken? Hoe speel je “Raad mijn getal”? Hoe loopt de nabespreking? Hoe werkt het scratch-spel? Andere voorbeelden van binair zoeken? Bekijk het filmpje.
Download de lesfiche van codeweek.eu.
– Meer informatie vind je op codeweek.eu.

Kennismaking met visueel programmeren: 1 les scratch tweede graad


De codeweek van 10 tot 25 oktober 2020 is zeker een ideale gelegenheid om een eerste les visueel programmeren uit te proberen in het 4de, 5de of 6de leerjaar.

Maar wat is visueel programmeren? Hoe werkt scratch? Hoe maak ik mijn eerste eenvoudig project? Bekijk eerst het filmpje. Op codeweek.eu kan je de lesfiche voor de basisschool downloaden.

Klaar om met je klas aan de slag te gaan? Zet je activiteit op de kaart van codeweek.eu.

Vraag-Antwoordspel programmeren in scratch: 3de graad


Grijp de codeweek aan om met je leerlingen te kijken hoe een vraag-antwoordspel werkt in scratch. Speel het spel en bespreek de code. Om te oefenen maken de leerlingen zelf een eenvoudig vraag-antwoordspel.

Verdeel de klas in groepjes van twee. Elke maand maken twee leerlingen een vraag-antwoordspel dat aansluit bij een les die in de klas aan bod kwam.

Hoe begin de daar aan?
– Speel eerst het scratch-spel “Capitals of Europe“.
– Bekijk het filmpje voor de leraar en zie welke blokken je nodig hebt om het vraag-antwoordspel te programmeren.
Download het lesplan met stappenplan voor het programmeren van een vraag-antwoordspel.

Meer informatie vind je op codeweek eu.

Beebot: kleuters en eerste graad

Hebben jullie Bee-bots in de klas?
Grijp de codeweek aan om eens iets nieuws te proberen.

Voor de kleuters vind je lestips op kleutersdigitaal nl .

Ook op Klascement vind je tal van lestips.

Skills Dojo


Robotica, programmeren, computertaal, algoritmes, apps maken … ontdek de skills van de toekomst met leerzame video’s, materialen en missies die kinderen van 6 tot 14 jaar thuis of op school kunnen uitvoeren.

Surf naar de website Skills Dojo, klik op “onderwijs” en de kies juiste missie voor jouw leerlingen.

– Elke missie start met een filmpje dat je samen kan bekijken
– Leg de nodige materialen klaar en bespreek de opdracht
– De leerlingen kunnen zelfstandig aan het werk

Algemene handleiding Classroom


Heel wat van onze scholen werken met Google Classroom zodat alle leraren op een papierloze manier opdrachten voor leerlingen kunnen maken, verspreiden en beoordelen.

Volg zeker de richtlijnen en de stappenplannen van jouw school. Als je niet weet welke afspraken voor jouw school gemaakt zijn, informeer dan eerst bij je collega’s of bij de ICT-verantwoordelijke van je school.

In bijlage vind je een algemene handleiding met volgende topics:
– inloggen op Google Classroom
– deelnemen aan een lesgroep
– scherm updates beheren
– opdrachten maken, nakijken teruggeven
– mensen toevoegen
– meldingen aanpassen
– e-mailoverzichten gebruiken
– Classroom op iPad/Android

Instructievideo maken: online tool


Er bestaan meerdere gratis online tools om instructievideo’s te maken. Elke tool heeft zijn mogelijkheden en beperkingen.
Screencast-o-matic is eenvoudig en werkt vlot om schermopnames met audio-instructies te maken. Als je naar de website screencast-o-matic.com surft zie je meteen de blauwe knop “Start recording for free”. De eerste keer moet je een plug-in installeren, de volgende keren gaat opstarten van de recorder sneller.

Bekijk hoe het werkt zonder account,  klik hier.

Ga je deze online tool veel gebruiken? Dan kan je de chrome extensie “screencast-o-matic” toevoegen aan je browser.  Kijk hier hoe je dat doet. Om met de extensie te werken moet je wel een account aanmaken.

Thuiswerk leerlingen

 

Leerlingen krijgen heel wat links en opdrachten voor thuiswerk via de schoolsite.

Ben je op zoek naar ideeën?

Kijk eens op de verzamelpagina van één van onze ICT-coördinatoren, klik op de afbeelding.

 

 

Sterrenklas voor 5de en 6de leerjaar

De nieuwe sterrenklas wedstrijd wordt op 2 maart gelanceerd en loopt tot 24 april 2020. In die periode vind je alle opdrachten op wordsterrenklas.

Als kersverse voorzitter van de Europese Raad, vraagt Charles Michel de kinderen wat hun ideeën zijn om Europa beter te maken. Maar hij wil wel dat ze op zijn minst weten hoe de Europese Unie ontstaan is, welke de lidstaten zijn en wat Europa zoal doet. Na het afwerken van alle opdrachten nemen de leerlingen een videoboodschap op die ze richten tot Charles Michel. Hierin vertellen ze wat ze geleerd hebben over de EU en wat zij zelf belangrijk vinden dat moet gebeuren in Europa.

De winnende “sterrenklassen” worden bekendgemaakt op vrijdag 8 mei 2020 en krijgen een daguitstap naar Brussel.

Klik op de afbeelding en lees er alles over.

Safer Internet Day 11 februari 2020

Ook jij speelt een cruciale rol in het creëren van een beter internet voor kinderen. Leer de online leefwereld van je leerlingen beter kennen. Laat je leerlingen op 11 februari kort vertellen wat ze leuk vinden op het internet. Bekijk ook Karrewiet.

Wat kun je nog doen?
– ga naar togetherforabetterinternet.be , “ik doe mee” en ontdek hoe jij als ouder, als geëngageerde burger, leraar, politicus,… met een kleine inspanning een groot verschil kunt maken
– test zelf je digitale gezondheid op campagne.safeonweb.be
– lestips op digitips.be > kies je graad > varia > veilig internet

Veilig internet 1ste leerjaar: het spinternet

VI 1stelj
Er was eens een moederspin …
Dit verhaal maakt kinderen duidelijk hoe internet werkt.
Bekijk het filmpje en bespreek:
– Kan jij vertellen wat het internet is?
– Kan jij vertellen wat een website is?
– Welke website vind jij het leukst?
– Wat zou jij op Spinternet willen doen?

Kinderen kunnen het filmpje opnieuw bekijken in hoekenwerk via digitips.be > eerste graad > varia > veilig internet.

Veilig internet 2de leerjaar: zie je iets raars

VI2delj
Een tekenfilmpje waarin kinderen leren wat ze best doen als ze iets raars zien op het net.
Bekijk het filmpje en bespreek
– Wat gebeurt er in het filmpje?
– Wat doet het kind? Wat doet papa?
– Wat doe jij het liefst op het internet?
– Aan wie vraag jij hulp als er iets raars gebeurt?

Kinderen kunnen het filmpje opnieuw bekijken in hoekenwerk via digitips.be > eerste graad > varia > veilig internet.

Computationeel denken met kleuters?

 

Start heel eenvoudig.
Maak een gratis account op codescooljr.be en doe één van de kant-en-klare activiteiten met je kleuters.
Een robot, een computer, een tablet? Je hebt geen materiaal voor de kleuters nodig, je start unplugged.

Voel je je nog niet zeker? Wil je meer weten? Volg dan een gratis vorming in een bibliotheek. Surf naar codescooljr.be, klik op vorming en schrijf je in.
Veel plezier!

Word CodesCool: 4de, 5de of 6de leerjaar

CodesCool is een project dat basisscholen wil helpen om op een gestructureerde, logische en speelse manier programmeren in te voeren. Leerlingen van de derde graad kunnen zelfstandig aan de slag met de online lessen. In de basislessen leren leerlingen stap voor stap al aardig wat coderen.

Om met de klas te starten heb je geen extra materiaal nodig. Leerlingen werken met computer, tablet of iPad. De leerkracht moet wel zorgen voor de nodige gratis accounts op CodesCool en Scratch.
Wil je ook met programmeerbare materialen werken? Dan vind je op CodesCool uitgewerkte lessen voor mBot en micro:bit.

Lees meer en maak een account aan op codescool.odisee.be .